نشلجي

نشلجي

فرهنگي، ديني و قرآني

 هيچ كس نبايد خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببيند. البته انتقاد غير از برخورد خطى و جريانى است. اگر در اين نظام كسى يا گروهى خداى ناكرده بى‏جهت در فكر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پيش از آن كه به رقيب يا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد كرده است. در هر حال يكى‏ از كارهايى كه يقيناً رضايت خداوند متعال در آن است، تأليف قلوب و تلاش جهت زدودن كدورت ها و نزديك ساختن مواضع خدمت به يكديگر است. بايد از واسطه‏هايى كه فقط كارشان القاى بدبينى نسبت به جناح مقابل است، پرهيز نمود. شما آنقدر دشمنان مشترك داريد كه بايد با همه توان در برابر آنان بايستيد، لكن اگر ديديد كسى از اصول تخطى مى‏كند، در برابرش قاطعانه بايستيد. 
صحيفه امام، ج‏21، ص: 181 

هيچ عذر و بهانه‏اى براى ترك صحنه انقلاب پذيرفته نمى‏شود 
اما چيزى كه از همه اينها مهم تر است، اين كه چه آنهايى كه به مجلس راه يافته‏اند و خادم منتخب شده‏اند و چه آنها كه به وظيفه خود عمل نموده‏اند ولى به مجلس راه نيافته‏اند و همچنين طرفداران هر دو گروه بايد بدانند كه همه اين امور اعتبارى و زودگذر است و همه در محضر حق هستيم و آنچه در صحيفه كردار ما ماندنى است اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگى ما مى‏شود، صفاى معنويت و ثمرات خلوص بندگى است، و ما هم نبايد خلوص عمل و جامعه اسلامى خودمان را به زنگار كدورت ها و اختلافات آلوده كنيم و رقابت هاى گذشته انتخاباتى هم هرگز نبايد موجبات تفرقه و جدايى را فراهم نمايد.
و من احتمال مى‏دهم كه عوامل و دست هاى ناپاكى بخواهند از رقابت هاى انتخاباتى در رسيدن به آرزوهاى خود استفاده كنند و با طرح مسایل پوچ و بى‏معنا دل ها را از يكديگر جدا سازند و يا با ترديد و ايجاد ذهنيت ها، صحت و سلامت انتخابات و نهايتاً مشروعيت مجلس را زير سؤال برند، كه در اين شرايط همه آحاد ملت ايران و همه روحانيون و دست اندركاران كشور بايد در كنار هم و دست در دست هم به راه مقدس خود ادامه دهند.
 
و صاحبان قلم و سخن و مطبوعات نيز به‏طور جدّ مواظب نوشته‏ها و گفته‏هاى خود باشند و نمايندگان مجلس نيز به عدالت و عطوفت با يكديگر برخورد كنند و به مسایل‏ دامن نزنند و خصوصاً در اعتبارنامه‏ها به مسایل شخصى و گروهى نپردازند و در نطق هاى قبل از دستور و غير آن به شخصيت و اعتبار نمايندگى مجلس توجه كنند و حرمت مجلس و نظام و اخلاق كريمه اسلامى را مقدّم دارند و خلاصه كلام اين كه مجلس و نمايندگان بايد مؤيد وحدت و انسجام جامعه باشند و مسوولين در كنار مردم و مردم همراه و پشتيبان مسوولين به وظيفه خود عمل كنند و از بركات مادى و معنوى اتحاد مقدس خود بهره مند شوند و از صحنه‏ها كنار نروند كه امروز شايد گناهى بالاتر از كناره گيرى نباشد و هيچ عذر و بهانه‏اى براى ترك صحنه انقلاب پذيرفته نمى‏شود. 
صحيفه امام، ج‏21 ص : 50 
مكلف بودن همه بر اجتناب از اختلاف 
مردم در انتخابات موظفند، موظف شرعى هستند كه اختلافات كوبنده را از آن دست بردارند، و اين يك امرى است كه بين همه هست، يعنى يك تكليفى متوجه به همه هست، به من طلبه كه اينجا نشسته‏ام و به شما علما و همه علماى بلاد و همه قشرهاى ملت، همه روشنفكران، همه نويسندگان، گويندگان، به همه تكليف شرعى است كه نگذاريد مساله مثل مساله مشروطيت بشود.
 
عبرت بگيريد از آنجا، اگر مثل او بشود، آنهايى كه مخالف با اسلام و جمهورى اسلامى هستند و بازيگر هستند، آنها مى‏آيند قبضه مى‏كنند. يكى از امورى كه خيلى لازم است، همين مساله است كه بايد تذكر بدهند آقايان، تنبه بدهند آقايان و آن مطلب اول هم كه عرض كردم تذكر بدهند به مردم به اينكه امروز ايران، اينهايى كه در كار هستند، اينهايى كه متكفل امور هستند، چه مجلس و چه دولت و چه قوّه قضایيه و همه اينها يك راه دارند مى‏روند.
 
البته نادر تويشان هست كه شيطان است، لكن به حسب نوع امور، اينها دارند يك راه مى‏روند، خطوط مختلفه در كار نيست. اين توطئه را كه مى‏خواهند با اسم خطوط مختلفه، يك دسته را طرفدار يك جبهه بكنند و يك دسته را طرفدار يك جبهه بكنند، و در صورتى كه خود آنها با هم اختلاف ندارند، مريدها به اختلاف بيفتند و كم كم در همه جا همان حرف‏هايى كه در مشروطه بود، كه در يك شهر يك دسته اهل منبر مشروطه بودند، يك دسته اهل منبر مستبد بودند، و در خانه‏ها همين مسایل بود و در بازار همين مسایل بود، يك وقت اين طور نشود كه مردم را به جان هم بيندازند، اين براى طرفدارى از فلان شخصيت و آن براى طرفدارى از فلان شخصيت، در صورتى كه همه‏اش توهّم بيشتر نيست. 
و همين‏طور در انتخابات توجه كنند، مردم را توجه بدهيد به اينكه شما مى‏خواهيد اسلام را حفظ كنيد، بايد منتخبين شما اشخاصى باشند كه توجه به اسلام داشته باشند، متعهد به اسلام باشند، بازيگر نباشند، به شرق و غرب توجه نداشته باشند.
 

بايد تكليف كرد به مردم كه وقتى انتخابات پيش آمد به‏طور شايسته، روحانيين عمل كنند، وعاظ عمل كنند و مردم هم به تبع آنها عمل كنند تا يك مجلسى داشته باشيم كه ديگر در آن هيچ اشخاصى كه مخالف با وجهه جمهوريت هستند نداشته باشيم. 
صحيفه امام، ج‏18، ص: 174 
انتخاب اصلح 
و اما مساله انتخابات آينده از اهم امورى است كه مسووليت آن با همه ماست. و توجه داريد كه دشمنان اسلام در نظر دارند كارى بكنند كه انتخابات درست صورت نگيرد و از دست مسلمان ها و متعهدين خارج شود. ولى شما بايد تمام قدرت‏تان را صرف كنيد كه به خوبى انجام شود. انتخابات يك محكى هم براى خودتان است كه ببينيد آيا مى‏خواهيد انتخاب اصلح بكنيد براى خودتان، يا براى اسلام؟ اگر براى خودتان باشد، شيطانى است. 
و اما اگر انتخاب اصلح براى مسلمان‏هاست، «كى و از كجاست» مطرح نيست، از هر گروهى باشد، حزب باشد يا غيرحزب، نه حزب اسباب اين مى‏شود كه غير آن فاسد، و نه صددرصد حزبى بودن باعث صلاح آنهاست. و انتخاب اصلح براى مسلمين يعنى انتخاب فردى كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد؛ و همه چيز را بفهمد، چون در مجلس، اسلام تنها كافى نيست، بلكه بايد مسلمانى باشد كه احتياجات مملكت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد، و ممكن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد. اگر اصلح را انتخاب كرديد، كارى اسلامى مى‏كنيد و اين يك محكى است براى خودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب براى اسلام است، يا براى صلاح خودتان. اميدوارم كه تا آخر هم اينطور باشد، و هر روز و هر دوره انتخابات بهتر انجام شود. 
صحيفه امام، ج‏18، ص: 197 
آن‏طور نشود كه هر كدام ديگرى را بكوبند 
چند وقت ديگر هم انتخابات شروع مى‏شود. از قرارى كه من شنيدم به‏ طور حاد دارند اشخاص عمل مى‏كنند. اشخاصى هستند كه به جمهورى اسلامى هيچ اعتقاد ندارند، لكن براى خاطر شكستن جمهورى اسلامى در تبليغات انتخاباتى مى‏خواهند شركت كنند، نه از باب اينكه مى‏خواهند وكيل بشوند، از باب اين كه مى‏خواهند شكست بدهند جمهورى اسلامى را. اشخاصى هستند كه به وسوسه، اشخاص مؤمن را وادار مى‏كنند كه به‏طور حاد دخالت بكنند در اين امور. 
ممكن است كه اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بيدار نشوند، اين انتخابات موجب اين بشود كه دو دستگى‏هاى زيادى ايجاد بشود و اين همان مساله مشروطه است. بايد مردم توجه كنند، و خصوصاً روحانيون، روحانيون مبارز تهران، مدرسين محترم قم، روحانيون مشهد، اصفهان، همه جا توجه كنند كه مساله، مساله مشروطه نشود. مساله اين نشود كه يك دسته براى خاطر اين كه يك كانديدايى دارند، ديگران را بكوبند، آن دسته هم براى همين كانديداى خودشان، اين را بكوبند. 
اگر همه براى خدا هست، با هم تفاهم كنيد. البته تبليغ هيچ مانعى ندارد، لكن مثل مشروطه نشود. آن‏طور نشود كه هر كدام ديگرى را بكوبند و آنى كه دشمن ما مى‏خواهد، خطوط مختلفه را در انتخابات عملى كند. شما همه مى‏خواهيد كه اسلام در اين مملكت تحقق پيدا كند، همه مى‏خواهيد كه اين جمهورى اسلامى ادامه پيدا بكند، ادامه اين به اين است كه شما در مواردى كه مى‏بينيد كه دارند شياطين نقشه مى‏كشند و توطئه مى‏كنند تا شما را به جان هم بيندازند، بنشينيد با هم و تفاهم كنيد و آنها را مأيوس كنيد. امروز دارند تهيه مى‏بينند مخالفين شما، مخالفين جمهورى اسلامى، كه براى انتخابات ايجاد نفاق كنند، و اين يك خطرى است براى كشور ما. اينها با زور نمى‏توانند كارى انجام بدهند، نه آمريكا، نه شوروى، با فشار و زور به يك كشورى كه همه با هم هستند نمى‏توانند آسيب برسانند، لكن با توطئه و وادار كردن عمال خودشان در داخل مى‏توانند ايجاد نفاق كنند و بهانه هم انتخابات.
صحيفه امام، ج‏18، ص: 173 
اهميت انتخابات رياست جمهورى 
و مساله ديگر قضيه انتخابات است كه من در عين حال كه قبلًا هم تذكر دادم، حالا هم تذكر مى‏دهم به همه ملت كه همه اين شرارت ها كه در سطح كشور الآن مى‏شود ممكن است براى اين باشد كه شما را از رفتن به پاى صندوق بترسانند و شما را از خدمت به اسلام و خدمت به مسلمين سست كنند. و بايد همه ما در اين امر توجه داشته باشيم كه اين يك امر حياتى است براى جمهورى اسلام. شما مى‏بينيد كه در عين حال كه در آراى قبل از اين، براى شهيد رجايى
 14 ميليون جمعيت شركت كرد و 13 ميليون رأى آورد. 
شهيد رجايى، مع ذلك، آن فاسدها، آن مصاحبه‏هايى كه اشخاص فاسد شكست خورده در خارج كردند، گفتند بيش از دو ميليون اينها رأى نداشتند. شما چنانچه سطح رأيتان از زمان سابق -خداى نخواسته- كمتر بشود، بوق هاى تبليغاتى خارج و شكست خورده‏هاى فرارى به خارج خواهند گفت كه ايران از اسلام رو برگردانده و از جمهورى اسلامى روبرگردانده است. و اين تبليغ در همه جا خواهد شد و اين ممكن است در دنيا پايه‏هاى اين جمهورى را سست كند. و اين يك تكليفى است كه ما نگذاريم اين نهضت و اين انقلاب سست بشود تا آن كه به آن پيروزى نهايى برسد و اسلام و احكام قرآن به همه معنا، در اين كشور پياده بشود. 
صحيفه امام، ج‏15، ص: 261 

از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خوددارى كنيد 
از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامى - انسانى را در تبليغ براى كانديداى خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خوددارى نمايند، كه براى پيشبرد مقصود، ولو اسلامى باشد، ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگيزه‏هاى غير اسلامى است. 
اينجانب بنا ندارم از كسى تأييد نمايم، چنان كه بنا ندارم كسى را رد كنم. و از تمام احزاب و گروه ها و افراد مى‏خواهم از نسبت دادن كانديداى خود به من كه از آن استفاده تأييد و يا تعيين و يا رد شود، خوددارى كنند. من بسيار مايل هستم كه گروه هايى كه متعهد و معتقد به جمهورى اسلامى و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتى كمال آرامش را در تبليغ كانديداهاشان رعايت نمايند، و نسبت به يكديگر تفاهم و صميميت و اخوت اسلامى داشته باشند، و از تفرقه و كدورت شديداً احتراز كنند كه تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را كامياب مى‏كند و موجب تبليغات سوء مى‏شود. 
صحيفه امام، ج‏12، ص: 13 
قهر نكنيد و رشد خودتان را نشان بدهيد به دنيا 
همه با هم به پاى صندوق برويد. مطلب ديگر اين كه پاى صندوق ها كه مى‏رويد اين طور نباشد كه با هم اختلاف پيدا بكنيد يك مساله‏اى است كه براى كشور است. هر يك از اينها كه ببرند، براى كشور لابد خدمت خواهند كرد. و اگر خدمت نكنند ملت هست و آنها را بر كنار خواهد كرد. از اين جهت به‏طور خصمانه با هم رفتار نكنيد. برادر باشيد با هم. اگر يكى ریيس جمهور شد، شما هم به او اعانت كنيد. اين طور نباشد كه قبل از اين كه ریيس جمهور بشود بريزيد به جان هم. فردا پاى اين صندوق ها بريزيد به جان هم. يا بعض از قشرها شركت نكنند. من از همه قشرهاى ملت، چه فارس، چه ترك و چه كرد و چه بلوچ و چه تركمن و چه بختيار[ى‏] و چه ساير قشرهايى كه و طوايفى كه هستند در ايران، از اينها تقاضا مى‏كنم، عاجزانه تقاضا مى‏كنم كه طورى نكنيد كه در خارج منعكس بشود كه شما يك مردمى هستيد كه تربيت اسلامى نداريد. شما يك مردمى هستيد كه با هم سردنيا نزاع مى‏كنيد.
 
رياست جمهور[ى‏] چيزى نيست كه شما به آن اهميت بدهيد. اگر رياست جمهور خوب باشد، آن است كه خدمت به ملت مى‏كند و اگر بد باشد، آن است كه راه جهنم را بايد بپيمايد. خيلى در صدد اين نباشيد كه براى خاطر اين كه يكى بيشتر مى‏خواهد رأى ببرد، يكى كمتر مى‏خواهد رأى ببرد به هم بريزيد و جنگ و نزاع باشد، و اسباب ناراحتى همه را فراهم كنيد. و من هم كه اينجا هستم و در بيمارستان هستم از اين جهت، ناراحت و ناراضى باشم. يكى ديگر اين كه بعد از اين كه ریيس جمهور به مباركى ان شاء اللَّه تعيين شد، هركس باشد، ديگران قهر نكنند و عقب بنشينند. كشور، كشور خود شماست. ریيس جمهور باشيد، كشور است. پاسبان باشيد، كشور است. طلبه مثل من‏ باشيد، كشور خود شماست. بعد از اين كه ریيس جمهور تعيين شد همه اعانت كنيد از او. 
همه وارد بشويد در كار و اعانت كنيد از او كنار ننشينيد. قهر نكنيد و رشد خودتان را نشان بدهيد به دنيا كه شما رشيد هستيد، و شما مى‏توانيد كه يك مملكتى را با هم اداره بكنيد.وقتى كه بنا شد يكى ریيس جمهور شد، ديگرى هم يك كار ديگر. ديگرى هم يك كار ديگر. و كارها را به سلامتى انجام بدهيد.
صحيفه امام، ج‏12، ص: 128 
از همه قشرها، از همه ملت مى‏خواهم كه آداب اسلامى را در انتخابات حفظ كنند 
لكن من از همه قشرها، از همه ملت مى‏خواهم كه آداب اسلامى خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ كنند. و مبادا خيال كنند كه مبارزات انتخاباتى عبارت از اين است كه به ديگران بد بگويند و كارشكنى بكنند.
 
البته دعوت به انتخاب اشخاص مانع ندارد، لكن توجه داشته باشند كه همان‏طور كه در انتخاب ریيس جمهور، به آن سلامت و به آن آرامش و به آن خوبى گذشت -كه نمونه بود در ايران- من اميد آن دارم كه در اين انتخابات هم به همان‏طور بگذرد. و همه با هم برادروار در يك مقصد باشيم. در يك مقصد باشيد. و خداوند را شاهد بدانيد، و ناظر بدانيد، و نهضت را لكه‏دار نكنيد. دشمن ها درصددند كه خرده گيرى كنند. و من اميدوارم كه خداوند همه شما را تأييد كند. و همه با سلامت اين انتخابات را هم بگذرانيد و بعد را هم همين‏طور. 
صحيفه امام، ج‏12، ص: 151 
رعايت اخلاق اسلامى در انتخابات 
مثلًا انتخابات مجلس كه يك مرحله‏اش گذشته است، و مرحله بعدش هم بعد ان شاء اللَّه مى‏شود، اين انتخابات يك انتخابات آرامى بود. آن طورى كه به من گزارش دادند انتخابات به‏طور آرامش تحقق پيدا كرد. حالا اگر بعضي ها در انتخابات شكست‏ خوردند نبايد اينها كه قصد خدمت داشتند منتها در مجلس حالا دستشان از آن كوتاه شده است، نبايد يكسره ملت را به باد انتقاد بكشند. اگر شما شكست خورديد، نبايد بگوييد ملت ايران همه‏شان خلاف كرده‏اند. چطور يك ملت مسْلمى، در يك امر حياتى كه با اين آرامش و خوبى انجام داده است، اينها خيانتكار باشند؟ يك ملت كه خيانتكار نمى‏تواند باشد. اشخاص بايد آداب اسلامى را حفظ كنند. به مجرد اين كه يكى مى‏خواهد وكيل بشود، و فرض كنيد كه دوست من است مى‏خواهد وكيل بشود، يا از گروه من است مى‏خواهد وكيل بشود و ملت او را وكيل نكردند، نبايد يكدفعه قلم ها را بردارند و بر ضد اصل انتخابات چيز بنويسند، حمله كنند به اصل انتخابات. 
شكايتى دارند، خوب شكايتشان را رسيدگى مى‏كنند. هياهو درست كردن، جز اين كه دامن زدن به اين است كه خيانتكارها راهشان باز بشود، چيز ديگرى نيست .اگر شما خدمتگزار به كشور هستيد، در مجلس يكجور خدمت مى‏توانيد بكنيد، در خارج از مجلس هم يكجور خدمت ديگر. مگر همه اهالى ايران توى مجلس مى‏روند؟ خوب در مجلس هم يك عده معدودى هستند. اگر غرضى در كار نيست و مى‏خواهيد خدمت بكنيد، حالا مى‏بينيد كه شما رأى نداشته‏ايد، شما در خارج مجلس خدمت بكنيد. تأييد كنيد اين مجلس را. 
اين طور نباشد كه منعكس كنيد در خارج كه خير، مملكت ايران يك مملكتى است كه انتخاباتش كذا شد. اين حرف غلطى است. اين حرف غلط را اينقدر نزنيد. براى خاطر خدا توجه داشته باشيد كه يك مجلس شورا كه مجلس شوراى اسلامى است و مى‏خواهد براى ايران خدمت كند و بايد قوه داشته باشد، تنها مركزى است كه تمام قوا بايد تبع آن باشند، شما بخواهيد براى اينكه شما وكيل نشده‏ايد در كجا، هياهو كنيد كه انتخابات انتخابات كذا بوده؛ اين حرف خلاف اسلام است. شكايت اگر هست، شكايت پذيرفته است. و مقاماتى كه بايد شكايت ها را بپذيرند، مى‏پذيرند. اما هياهو كردن و فرياد زدن و انتقاد بيجا كردن، اين برخلاف دستورات اسلام است. 
صحيفه امام، ج‏12، ص: 199 
ويژگي هاى ریيس جمهور خوب 
شما جوان ها و همه قشرهاى ملت بايد با بيدارى به پيش برويد. وقتى بناست كه سرنوشت يك ملتى به دست خودش باشد كه بحمداللَّه به اينجا رسيديد و امروز كسى به شما تحميل نمى‏كند چيزى را و شما آزاديد در اينكه سرنوشت خودتان را تعيين كنيد، در اين مرحله هم من اميدوارم كه با روشن بينى، با تفكر، با مآل انديشى اين مراحل را طى كنيد .و من اميدوارم كه اشخاصى كه كانديدا شدند براى رياست جمهورى شما توجه كنيد و كسى كه از همه متعهدتر به اسلام، سوابقْ سوابقِ خوب، پيوسته به هيچ طرفى نه شرقى باشد، نه غربى باشد، نه غربزده باشد، نه شرقزده باشد، مسلمان باشد، پيرو احكام اسلام‏ باشد، ملى باشد، دلسوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در رژيم سابق هيچ گاه وارد نشده باشد و با اجانب پيوند نداشته باشد، از خودتان باشد و براى خودتان. اختيار دست شماست. 
من بنا ندارم كه كسى را تعيين كنم. ما همين اوصاف ریيس جمهور را و اوصاف وكلايى كه بعد مى‏خواهيد ان شاء اللَّه تعيين كنيد بايد بگوييم و شما خودتان انتخاب كنيد و از تفرقه و تفرق پرهيز كنيد. اشخاص را هم ملاحظه سوابقشان را بكنيد كه قبل از انقلاب چه بوده‏اند، در حال انقلاب چه بوده‏اند، و بعد از پيروزى نسبى چه كردند و چه بودند. و پس از اين كه همه اوصافش را به دست آورديد و او را شخصى دانستيد كه لياقت دارد براى يك همچو مسندى و مى‏تواند اين مملكت را به طورى كه خدا مى‏خواهد اداره كند تا آن حدودى كه در اختيار اوست، و شخصى است كه تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانين اسلام دارد، در مقابل قانون اساسى خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً كه راجع به ولايت فقيه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، يك همچو شخصى را شماها خودتان انتخاب كنيد و گروه هاى مردم را هم وادار كنيد كه يك همچو شخصى را انتخاب كنند و از تفرقه بپرهيزند.
ممكن است كه اگر شماها يا سستى كنيد براى يك همچو امر مهمى و طورى باشد كه به نظر بيايد كه بى‏تفاوتيد -اگر شد؛ برويد رأى بدهيد، اگر نشد نرويد- و يا گروه هاى شما با هم اختلاف پيدا بكنند، ممكن است اشخاصى كه لايق اين مقام نباشند به اين مقام برسند. اين امرى است كه بسته به نظر خودتان و بايد با تمام قوا جديت كنيد كه سرنوشت اسلام و مسلمين را به دست كسى كه لايق براى اين مقام نباشد، ندهيد. و من اميدوارم كه با اتكال به خدا اين مطلوب هم حاصل بشود.
 
و از خداى تبارك و تعالى سلامت و توفيق و رفاه ملت را خواستارم. و از قرارى كه تذكر دادند خانواده‏هاى شهداى سردشت در اينجا هستند. من به آنها تسليت عرض مى‏كنم. 
صحيفه امام، ج‏11، ص: 484 
اخلال در روند انتخابات 
الآن هم مأيوس نيستند، آنها كه نگذارند اين ریيس جمهور كه، مردم خودشان بايد تعيين كنند، نگذارند تعيين بشود. 124 نفر بيايند و داوطلب بشوند براى ریيس جمهور، معلوم است معنايش چيست. 124 نفرى كه مردم اكثرشان را نمى‏شناسند. شايد ده تاشان را بيشتر مردم نشناسند. تويشان اشخاصى كه بى‏عقل هم هست، مى‏گويند هست. من نمى‏دانم، اما مى‏گويند اشخاص منحرف هم هست. اين براى چى. صد و بيست و چند نفر كانديدا، واقعاً اينها اعتقادشان است؟ احتمال اين را مى‏دهند كه پيش ببرند؟ احتمال مى‏دهند كه يك جمعيت زيادى به آنها رأى بدهد نه، مى‏خواهند اخلال كنند. اخلال است. اين خود اخلال است. يك مملكتى، صد و چند نفرى رییس جمهور مى‏خواهند بشوند. صد و چند نفر آدمى كه بعضي هاشان مثل اينكه مثلًا، بار فروشند. يك همچو مسایلى تو آن هست. من نمى‏دانم. درست نمى‏شناسم من.
 
اين خودش يك نحوه اخلالى است كه در يك كشورى، صد و بيست و چند نفر، اينها داوطلب بشوند، براى اينكه مى‏خواهم ریيس جمهور بشوم و بعد هم خواهيد ديد كه در اين مثلًا تبليغاتى كه بايد بكنند، خواهيد ديد كه چه گروه هايى تبليغات مى‏كنند.
 
نه از باب اين كه برسند به ریيس جمهور. از باب اين كه نگذارند ریيس جمهورى پيدا بشود، و لااقل اخلال كنند به اندازه‏اى كه منعكس كنند در خارج كه اينها يك همچو جمعيتى، ايران يك همچو كشورى هست. صد و بيست و چند نفر مى‏خواهند ریيس جمهور بشوند و همه هم به جان هم ريختند و بعد هم خواهيد ديد كه اينها چه بساطى سر هم درمى‏آورند. اينها همه اخلالگرى هست، و ما از اين مسایل، شايد اكثر جوان هاى ما از اين مسایل غافل باشند. و بعد خدا مى‏داند كه در قضيه مجلس شورا چه خواهد شد.
 
و مانده آن كه بدتر از همه است براى اين كه، حدود مثلًا فرض كنيد،
 200 نفر مى‏خواهد وكيل بشود. اين شايد چندين هزار نفر خودشان را منتخب كنند. ریيس [جمهور بشوند]، مى‏خواهند نگذارند يك مطلبى بشود. يك وقت اين بود كه -يك اشخاصى- ما مواجه با يك اشخاصى بوديم كه اينها واقعاً راه را، راه ما را راه صحيح نمى‏دانستند. خودشان يك راه صحيحى داشتند. خوب، يك چيزى بود. مى‏نشستند صحبت مى‏كردند كه اين راه درست است يا آن درست. يك وقت اين است كه قضيه اين نيست. 
قضيه اين است كه اينها از يك نقطه مى‏ترسند و آن اسلام است و از يك جمعيت مى‏ترسند. آنهايى كه به اسلام اعتقاد دارند، آنهايى كه در راه اسلام فعاليت مى‏كنند. اين سيلى كه اين ابرقدرت ها از ايران خوردند، از اول عمرشان تا حالا نخورده بودند اين سيلى را. 
صحيفه امام، ج‏12، ص: 97 
رشد سياسى - فكرى ملت 
بايد يك دولت مستقرى با همت شماها، با همت ملت، يك انتخابات صحيحى بشود با همت ملت، ملت مى‏شناسند افراد صالح را. لازم نيست كه حالا يك چند سال هم ما درسشان بدهيم. نخير، خودشان مى‏فهمند. اين ملت چيز مى‏فهمد، مى‏فهمد كى آدم صالح است كى آدم ناصالح.
 
البته گاهى هم يك كسى خودش را جا مى‏زند، اما اين گاهى است. هر كسى در هر شهرى كه هست، طول اين بيست، سى سالى كه همراه با اين مردم بوده مى‏داند كه اينها كدام يكى‏شان از ريشه‏هاى آنهاست. كدام‏شان نيستند. مى‏فهمند كى بوده است كه در آنجا خوش رقصى كرده و كى بوده است كه نه، آن طور نبوده، مخالف بوده و نتوانسته صحبت كند، مى‏شناسند. مردم آنهايى را بايد انتخاب بكنند كه مى شناسند كه به اين ملت خدمتگزار است و دلش براى اين طبقه ضعيف مى‏سوزد. 
صحيفه امام، ج‏10 ،ص: 524 
شركت در انتخابات و مقابله با توطئه‏ها 
دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبليغات زهرآگين خود را شروع كردند، و چنين وانمود مى‏كنند كه مردم در اين انتخابات بى‏تفاوتند و به سردى و سستى گراييده‏اند. مى‏خواهند شما را متهم كنند كه از جمهورى اسلامى رو برگردانيده ايد.
 
از شما ملت مبارز انتظار دارم كه با شركت همگانى خود ياوه سرايان را رسوا كنيد. و نيز اطلاع دادند كه در اطراف دانشگاه -كه محل اقامه نماز جمعه است- گروهى براى اخلال در شركت در انتخابات بپا خاسته‏اند. دولت موظف است از آنان جلوگيرى كند، و مردم موظفند به تبليغات آنان اعتنا نكنند. 
صحيفه امام، ج‏9 ،ص: 259


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , nashalji.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com